Hummus is een puree gemaakt van kikkererwten die oorspronkelijk onderdeel is van de Libanese keuken en erg populair is in het Midden-Oosten. Lekker voor op brood, bij je salade of om groente mee te dippen. Ook in Nederland zijn we er dol op en zie je het in vele soorten en smaken terug in de schappen van de supermarkt. Helaas zijn daar vaak veel zout, suiker en smaakstoffen aan toegevoegd, dus hier een lekker simpel recept om hummus zelf te maken! Deze variant is ook FODMAP-arm omdat ik hierbij knoflookolie (met knoflookaroma) gebruikt heb in plaats van knoflook en olijfolie.

Ingrediënten:

  • Blikje kikkererwten (uitlekgewicht 265 gram)
  • 2 eetlepels knoflookolie
  • 2 eetlepels sesamolie of tahin
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1 eetlepel fijngesneden koriander
  • 1 theelepel (gerookte) paprikapoeder

Bereidingswijze:

  1. Spoel de kikkererwten om en doe deze in een hoge beker of diepe schaal
  2. Voeg de knoflookolie, de sesamolie of tahin en het citroensap er aan toe
  3. Pureer het geheel met een staafmixer of keukenmachine tot het een gladde puree is
  4. Voeg op het laatst de koriander en paprikapoeder toe en pureer het geheel nog even
  5. Het resultaat: hummus om maar liefst 5-6 sneden brood mee te besmeren!

Eet smakelijk!

Hummus